onsdag 23 maj 2012

Jerry tycker till om Die Toten Hosen

Die Toten Hosen - "Ballast Der Republik" &  "Die Geister, die wir riefen" 
D-CD, JKP, 2012

Det var när jag kom in i ett kök på en fest någon gång under min högstadietid som jag för första gången hörde det där visslandet. Den där tjejen som stod och rökte visslade hon också.
Hon hade en klassisk punkartröja, alla hade sådana, och en lila scarfs. Tröjorna var ljust blågrå och såg ut som farfarsskjortor. Det fanns ett ställe som sålde dem, Fabriksboden. Fabriksboden hade den sköna slogan "Kläder för män". Antar att de sålde fler tröjor än arbetskläder och oformliga jeanschinos. Stan där de blå tröjorna var uniform var en punkstad.
Hon stod där och visslade Sekt oder Selters och på stereon visslade en blonderad tysk. Jag föll direkt. Hon var skitsnygg och låten var grym.
Sedan minns jag inte så mycket mer av den kvällen. Det var väldigt länge sedan. Idag har jag ingen koll på vart visseltjejen tog vägen, men kassetten med visseltyskarna har jag kvar. Unter falscher flagge är fortfarande en favoritplatta. Fullständigt ocreddig i vissa kretsar, men det skiter jag i.
Visst, sedan var det ju det ju den där nya plattan. En ny Toten Hosen-platta. Roligt. Typ. Några covers. Suck och jäsp.

Jerry Backlund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar